06 20 27 80 94 | info@deonlinevoedingscoach.nl

Mediterrane keuken

 

De mediterrane keuken oftewel mediterrane voedingspatroon is afkomstig van de landen rond de Middellandse Zee. Twee landen van dit gebied maken deel uit van de zogenoemde ‘Blue Zones’: gebieden in de wereld waar mensen gemiddeld aanzienlijk langer en in betere gezondheid leven. Recent onderzoek wijst ook uit dat het mediterrane dieet ook echt gezondheidswinst brengt bij het ‘gezond ouder worden’. Het voedingspatroon bestaat voornamelijk uit verse groente en fruit, volkoren producten, peulvruchten, onverzadigde vetten zoals olijfolie, noten en zaden en verse vis.  Tegelijkertijd komt sterk bewerkte voeding en rood vlees weinig tot niet in het voedingspatroon voor.

 

Voordelen van het volgen van een mediterrane voedingspatroon

Een gezond hart

Het volgen van een mediterrane voedingspatroon kan het risico op hart gerelateerde gezondheidsproblemen laten afnemen (1) Het eten van pure ingrediënten en gezonde vetten kunnen hart- en vaatziekten sterk verminderen.

Slank lichaam

Het volgen van de mediterrane voedingspatroon laat zien dat mensen die kampen met gewichtsproblemen na het volgen van een een mediterrane dieet o,5 kg tot 1 kg per week afvallen. (2)  Het eten van langzame koolhydraten heeft een gunstig effect bij gewichtsvermindering. Het mediterrane voedingspatroon laat gezondheidseffecten zien bij mensen met overgewicht in vergelijking met met mensen met overgewicht die een westers dieet volgen (3).

Gezondheid van de hersenen

Door het volgen van de mediterrane voedingspatroon blijkt uit onderzoek dat je hersenen minder snel krimpen, dus dat het een snelle veroudering van de hersenen tegengaat. (4)

Voorkom celbeschadiging

Door de vele antioxidanten die in een mediterrane voedingspatroon zitten, worden vrije radicalen geneutraliseerd. Dit voorkomt celbeschadiging.

 

Naast het volgen van dit dieet zijn de volgende aspecten ook van belang bij het gezond oud worden:

* Veel bewegen

* Investeren in en onderdeel zijn van sociale contacten

* Matig wijn drinken 

* Weinig tot geen stress ervaren

 

Orthomoleculaire voeding en de mediterrane keuken

Wat hebben orthomoleculaire voedingsleer en de mediterrane keuken nu gemeen? Laten we beginnen bij dat beide 'dieetstijlen' een vertraging laten zien bij ontstekingsprocessen en bij het verouderingsproces. Daarnaast ziet de basis van voedingsproducten bijna hetzelfde eruit. Bij beide dieetstijlen is er weinig tot geen ruimte voor bewerkte voedingsproducten en wordt er met mate zuivel genuttigd. 

 

Het verschil zit hem in de volkoren producten. Bij een orthomoleculaire voedingspatroon wordt het eten van brood afgeraden vanwege het effect van de bloedsuikerspiegel. Volkeren producten zitten wel bij de mediterrane voedingspatroon. En daarnaast worden bij de orthomoleculaire voedingspatroon aangeraden om te supplementen in te nemen. 

Omdat er maar een heel klein verschil zit in deze twee stijlen, werk ik graag met recepten die gebaseerd zijn op het mediterrane leefstijl. Deze zie je dan ook geregeld terug in mijn blog en zal ik tijdens mijn adviezen dan ook vaak aanstippen. 

 

 

 

Mediterrane voedingsmiddelen

De basis:

Groenten

Fruit

Peulvruchten

Noten

Zaden

Onverzadigde vetten uit olijven en olijfolie

Verse vis (zalm, zeebaars, 

Volkoren producten

Zeevruchten

Verse kruiden

Water 

 

Met mate:

Gevogelte

Eieren

Zuivelproducten (yoghurt, kaas, melk)

Rood vlees

 

1 tot 2 keer in de maand:

Gebakje

 

Drinken:

Water

Fruit water (zelfgemaakt)

Koffie en thee

Maximaal 2 glazen rode wijn per dag