06 20 27 80 94 | info@deonlinevoedingscoach.nl

Vier tips voor gezonde darmen

Gepubliceerd op 21 juni 2022 om 20:54

Onze darmen zijn een belangrijk orgaan van het lichaam. Is de darm ziek, beïnvloedt dit ons welzijn. Belangrijk is om goede voeding te eten om je darmen gezond te houden. Ik geef hier wat tips welke voeding je darmen blij maakt. 

 

1. Voedingsvezels

Plantaardige producten leveren voedingsvezels. Deze vezels zitten in volkoren granen, peulvruchten, groenten, fruit, noten en zaden. Varieer met deze producten in het menu, dan kan je er van uit gaan dat ze doen wat ze horen te doen omdat ze verschillende soorten vezels bevatten. Door deze samenwerking van vezels werk je niet alleen preventief tegen darmkanker maar  ook voor andere aandoeningen. Drink altijd genoeg water wanneer je je vezel inname gaat verhogen. 

 

2. Prebiotica

Ook dit zijn vezels maar dan alleen in oplosbare vorm. Dit zorgt voor een verzadigd gevoel en hebben een positieve invloed op de stoelgang. Prebiotica zit in groente, fruit en peulvruchten. Maar ook in rogge, spelt en gerst. 

 

3. Gefermenteerde voeding 

Fermenteren houdt in dat voedingsproducten bewerkt worden met bacteriën. Dit proces is bedoeld om sommige voedingsstoffen in producten te verminderen of giftige stoffen in producten te verwijderen. Een voorbeeld van gefermenteerde producten zijn (griekse) yoghurt, zuurkool, kaas, wijn, kombucha, sojasaus etc. Natuurlijk is niet al van deze producten gezond voor je darmen. Onderzoek waaruit is gebleken dat het wel gezond is voor maag- en darmkanaal is kefir. Kefir is een probiotisch drankje op basis van melk of water. Het bevat een beetje koolzuur en een beetje alcohol. Op basis van melk lijkt het op yoghurt en op basis van water lijkt het op een frisdrank. 

 

4. Probiotica

Niet te verwarren met het eerder genoemde prebiotica. Probiotica zijn levende bacteriën die van nature in grote getallen in de darm voorkomen. Probiotica heeft een aantoonbaar gezondheidseffect. In tegenstelling tot prebiotica die door middel van voeding in kunnen genomen worden, kunnen wij extra probiotica alleen toedienen via suppletie. Om het effect te kunnen ervaren van probiotica moet dit levend aankomen in onze dikke darm. Informeer bij je apotheek, drogist, natuurwinkel of voedingsdeskundige welke probiotica het beste bij je past omdat sommige probiotica gezoet zijn met melksuikers of zoetstoffen die niet voor iedereen geschikt zijn. Houdt ook rekening mee dat probiotica niet preventief genomen hoeft te worden wanneer je geen klachten in de darmen ervaart. Probiotica kan gezien worden als een medicijn, zo is het niet nodig om preventief een medicijn in te nemen.